נכתב ע"י ליאור לבנת.
הפעם נעסוק בהתקנת נעילת דיפרנציאל בסרן אחורי Dana-44 של סיקס. הנעילה שנבחרה במקרה הזה היא של חברת PowerTrax מדגם No Slip. נעילה זו מעט יקרה יותר מהמתחרים, אך נחשבת לטובה יותר בז'אנר הזה של נעילות אוטומטיות.
ראשית, מעט חומר רקע:
כיצד עובד דיפרנציאל?
הדיפרנציאלים הנמצאים בסיקסים ובסופות במקור עובדים בשיטת הדיפרנציאל הפתוח, כלומר- לא נעול. אופן פעולת הדיפ' הוא כזה שהכוח, או המומנט, מגיע מהטרנספר דרך גל ההינע (דרייבשאפט) אל בית הדיפ' ומתחבר אל הפיניון. הפיניון מצידו מסובב את הקורונה שמחוברת אל בית הסטליטים. המומנט מועבר בסופו של דבר, דרך מערכת של גלגלי שיניים שנקראים סטליטים ופלנטרים באופן שווה (אך משתנה) אל הציריות שמעבירות את הכוח לגלגלים. במעבר של הכח בין הקורונה לפיניון מתבצעות למעשה 3 פעולות:
- העברת המומנט (הסיבוב של גל ההינע כמובן) דרך יחסי ההעברה של גלגלי השיניים (הקורונה והפיניון).
- הפניית התנועה ב- 90 מעלות מציר אורך הרכב לציר רוחב הרכב.
- העברת התנועה דרך הסטליטים לציריות ולגלגלים.
מדוע צריך נעילת דיפרנציאל?
מאחר והדיפ' בנוי בעיקרו לעבודה על הכביש, הוא מתוכנן באופן כזה שמעבר הכח לגלגלים עובר באופן משתנה לתנאי הדרך. כלומר, אם הרכב נמצא בסיבוב, ברור כי הגלגל בצד הפנימי של הסיבוב עובר פחות מרחק מהגלגל החיצוני ולכן, יש להעביר אליו פחות סיבובים של הצירייה. כתוצאה מכך, אם נרים גלגל אחד (מכל זוג- קדמי או אחורי כמובן) הוא יהיה הגלגל היחיד בזוג שמקבל כח ומסתובב.
בכביש זו אינה בעיה, אלא יתרון. אולם בנסיעה בשטח זו עלולה להיות בעיה מציקה ביותר, יחד עם זאת, בעיה זו היא מובנית באופן הפעולה של הדיפ'. כדי לפתור בעיה זו נתקין נעילה, אשר תנעל את בית הדיפ' במקרה של איבוד אחיזה באחד מהגלגלים בזוג.
סוגי נעילות:
בשוק קיימות מספר סוגים של נעילות, אשר נבדלות באופן הפעולה שלהן. בנוסף, יש יצרנים שונים שמייצרים סוגים שונים של נעילות.
- נעילת Spool: נעילה זו היא נעילה קבועה, נקראת גם נעילת "זיקה". היא בעצם מחברת את שתי הציריות באופן קבוע אחת לשניה וכך לא מאפשרת שינוי של העברת הכח בין הציריות, אלא מעבירה לשתי הציריות את אותו הכח, או הסיבוב בכל הזמן. טרקטורונים עובדים באופן זה שבו הציר האחורי הוא אחד. בנעילה זו לא נעסוק בכתבה זו…
- נעילה נשלטת: נעילת דיפרנציאל העובדת בשיטה שתיארנו, אך יתרונה הוא בכך שהיא ניתנת להפעלה וניתוק באופן יזום ונשלט. כך ניתן ליהנות מכל העולמות בלחיצת כפתור. חסרונן של נעילות אילו הוא מחירן הגבוהה ולעיתים בעיות תחזוקה (צנרת, קומפרסור, חשמל וכיו"ב). סוגי יצרנים לדוגמה: ARB (נעילה נשלטת שעובדת על לחץ אויר), OX (נעילה נשלטת מכאנית). גם בסוג זה איננו עוסקים בכתבה זו…
- נעילה אוטומטית: נעילה ה"מרגישה" מצב של איבוד אחיזה באחד הגלגלים וננעלת או משתחררת בהתאם לכך. סוגי יצרנים: PowerTrax, Detroit Locker ועוד. בכתבה זו נעסוק בהתקנה של נעילה מסוג זה.
החומרים הנדרשים ועלויות:
- נעילת דיפרנציאל No-Slip עלות בחו"ל: החל מ- 370$. יש נעילות זולות יותר. בארץ המחירים נעים סביבי 3000 ₪ לפחות הנעילה הזו נרכשה מהאתר: http://www.rocky-road.com והגיעה תוך מספר ימים.
- אטם למכסה בית דיפרנציאל (לא חובה, ניתן לאטום גם עם סיליקון, אך מומלץ), עלות: לא זוכר בדיוק אבל משהו כמו 20 ₪.
- שמן דיפרנציאל, עדיף איכותי.
- זהו!
אז… לעבודה!
ראשית, נפרוס את חלקי הנעילה ונוודא שיש לנו את כל החלקים שרשומים בחוברת המצורפת. למעשה הנעילה מחליפה את התוכן של בית הדיפרנציאל.
שימו לב כי לנעילה יש בסך הכל 4 חלקים עיקריים ובנוסף קפיצים ופין מרכזי (King Pin).
בהמשך נראה בדיוק איך מרכיבים, אך הצורה שאנו רואים בתמונה היא הצורה הסופית של הנעילה כאשר היא מורכבת.
כעת ניגש למלאכת פירוק בית הדיפרנציאל האחורי:
ננקז שמן מפתח הריקון בתחתית מכסה בית הדיפרנציאל.
נפרק את הברגים ונפתח את מכסה בית הדיפרנציאל.
כעת עלינו לפרק את הציריות על מנת שנוכל לפרק ולהוציא את בית הסטליטים החוצה.
תיאור מלא של פירוק ציריות תוכלו למצוא בכתבה על החלפת מחזיר שמן ומיסבים כאן.
ובשלב הבא יהיה עלינו לפרק את התופסנים של מיסבי בית הסטליטים (כמובן- לא לשכוח לסמן לכם צדדים- הכל חייב לחזור למקומו לתאימות מלאה!!!)
(שימו לב: בנצי זקוק לתספורת!!)
נוציא את בית הסטליטים כולל הקורונה שמורכבת עליו.
ייתכן ונדרש להפעיל כח בהוצאת בית הסטליטים, יש להתנהג באחריות ולוודא שלא פוגעים בשום דבר ובעיקר לא במיסבים.
כעת, בית הסטליטים בידינו, ובית הדיפרנציאל נותר ריק.
זה הזמן לניקוי טוב ויסודי של כל הרכיבים המטופלים.
שימו לב לפז המשקיען שלא מפספס אף גרגיר!
בשלב הבא אנו עוברים לעבוד על בית הסטליטים עצמו
למעשה אנו צריכים להחליף את תוכן בית הסטליטים. כלומר- יש לשלוף את הקינג פין (שנקרא גם Cross-Pin או Cross-Shaft) ואחריו יצאו הסטליטים, פלנטרים וטבעות ההחלקה שעליהם הם יושבים.
כדי לעשות זאת, עלינו לפרק תחילה את הקורונה ממקומה כדי לקבל גישה למערכת.
שתי נקודות חשובות לציון בפרוק הקורונה:
- תהליך ההרכבה רלוונטי עבור סוג זה של נעילה (No-Slip) בסוגים אחרים של נעילות ייתכנו תהליכים אחרים.
- חייבים לסמן את מיקום הקורונה כדי להחזירה בדיוק לאותו מקום לתאימות מלאה!!
לאחר פירוק הקורונה, נוציא עם דורן את פין האבטחה של הקינג-פין ונשלוף את הקינג פין ע"י דחיפה שלו החוצה במכות עדינות.
בתמונה אתם יכולים לראות את הקינג פין בחוץ, ולאחר מכן יישלפו החוצה גלגלי השיניים שבפנים.
כעת נותרנו עם בית סטליטים ריק, שעליו יש רק מיסבים.
מומלץ שלא לזרוק את גלגלי השיניים המיותרים ואת הקינג פין הישן ולשמור אותם כחלקי חילוף לעת הצורך (עבור דיפרנציאל לא נעול)…
כאמור, הנעילה עצמה מורכבת מ- 4 חלקים עיקריים, קינג פין, ומערכת של קפיצים לא מסובכת.
החלקים עם הספלינים שבתוכם מתחברים לציריות. שני הנותרים מונחים ביניהם ובאמצע נכנס הקינג פין. בין שני החלקים המרכזיים נכניס את הקפיצים.
ראשית, נגרז היטב את החלקים שהולכים לציריות ונניח אותם במקום. הם יישארו "דבוקים" למקום מהגריז…
נבצע זאת לשני החלקים בשני הצדדים של בית הסטליטים.
כעת, יש להכניס את הקפיצים הצהובים לחלקים הפנימיים כפי שנראה בתמונה.
גם אותם נגרז כדי שיישארו במקום.
יש לבצע זאת לשני החלקים הפנימיים יחד.
יש להקפיד על התאמה מלאה של שיני ההחלקה של הנעילה בין החלקים.
כדי להשאיר הכל במקום ולסדר מקום לקינג פין נשתמש בקוביות המתכת שסופקו יחד עם הנעילה ונכניס אותן בין שני החלקים המרכזיים על מנת ליצור רווח ביניהם ולהחזיק הכל במקומו.
רק לאחר שראינו והרגשנו שהכל מורכב יחד ומתואם יחד לשני נעבור לשלב הבא שהוא הכנסת הקינג פין של הנעילה למקום על מנת שכל המבנה יישאר במקום.
כך הנעילה תיראה ממש לפני סיום התהליך.
הכל מורכב, הקינג פין בפנים והכל מתואם.
שלב אחרון בהתקנת הנעילה בבית הדיפרנציאל הוא מעט מעצבן, אבל אין ברירה….
כל מה שנותר לנו להרכיב הוא שני קפיצים חיצוניים.
כדי להרכיב אותם, נצטרף להכניס בעצם קפיץ צר בתוך קפיץ עבה.
זהו!
בשעה טובה הכל מורכב! הנעילה סגורה בבית הדיפרנציאל וכל שנותר הוא להרכיב חזרה את הקורונה ואנחנו מוכנים להרכבה חזרה של כל הרכיבים.
בשלב האחרון, נחזיר הכל למקום ממש כפי שפירקנו.
נחזיר את הקורונה ובית הסטליטים למקום. יש להקפיד על הכנסה נכונה וסגירה של הברגים בהתאם לצדדים כפי שסומנו בתחילת העבודה.
נחזיר את הציריות למקומן, נוודא כי הכל סגור היטב ובמקום, נסגור את מכסה בית הדיפרנציאל, נמלא שמן וקדימה, לבדיקה…
זהו.
תתחדשו על הנעילה שלכם.
לא היה קשה נכון??
מספר דגשים לעבודה:
- ייתכנו מצבים של גזירת ברגים, ממש כמו בכל עבודה על הרכבים הללו יש חלקים שעברו בלאי והם קורסים. במקרה שלנו נשבר בורג אחד של מכסה בית הדיפרנציאל. הוא חולץ בשלום ונשתל בורג אחר במקומו.
- לא לשכוח לגרז ולשמן הכל כמו שצריך.
- יש לוודא ולדאוג שכל מה שיצא וצריך לחזור יוחזר למקומו המדויק! במילים אחרות: סמנו הכל ותדאגו לכך שהכל יחזור למקומו. דגש חשוב על הקורונה, המיסבים וטבעות המיסב שלהם!!
סעו בזהירות!!
שלכם.
ליאור.
תגובות אחרונות