כתבתו של ליאור לבנת.
סרן דנה 44 נחשב לאחד המוצלחים של היצרן. הוא קיים בסיקסים מאמצע שנות ה- 80 ובחלק מהסופות מהדגם הראשון בשנתון 92-93 עם שינוי קל במבנה: יש לו מחזיר שמן אחד בחלק הפנימי של הצירייה, במקום שני מחזירי שמן (חיצוני ופנימי) בסיקס. בכתבה זו נעסוק בהחלפת מחז"ש של סיקס, אך התהליך דומה מאוד להחלפה בסופה.
אחת מפעולות התחזוקה הנפוצות יותר בסרן זה הינה החלפת מחזירי שמן אחוריים של הצירייה. מאחר והמבנה של הצירייה כולל שני מחזירי שמן, וכבר פתחנו את המערכת, נחליף יחד עם המחז"ש גם מיסב וטבעת לחץ.
מקרה של נזילה, כאמור, הוא אינו מקרה נדיר ובמקרה של הזנחה יכול לגרום לשתי תוצאות לא רצויות בעליל:
1. הרטבת רפידות הבלם בשמן ואובדן הבלמים בצד זה של הסרן.
2. מאחר וטבעת הלחץ והמיסב הם אילו שמחזיקים את הצירייה במקומה בסרן, מצב זה יכול אף להידרדר עד כדי יציאה של הצירייה עם הגלגל ממקומה אפילו בעת נסיעה.
ולכן מוטב לטפל בנושא ולא להזניח, מה עוד שהעבודה אינה קשה במיוחד ודורשת מספר שעות עבודה באמצעים ביתיים פשוטים יחסית.
המצרכים הנדרשים:
1. סט של שני מחזירי שמן, מיסב וטבעת לחץ, כ- 250 ₪ אצל ינוביץ'.
2. סט בוקסות רגיל לפתיחת הציריה.
3. לום או חולץ מיסבים פנימיים אם יש.
4. צינור של שני צול באורך של 1.2 מטר לפחות או מכשיר "פרס" אם יש.
5. דיסק לחיתוך.
6. גריז מיסבים.
7. בוקסה או צינור בקוטר אחד ושלושת רבעי אינצ'.
לעבודה!
ראשית, יש לפרק את הגלגל מהמקום ולאחר מכן, לפרק את תוף הבלם.
לאחר מכן, עלינו לפרק את הצירייה ולשלוף אותה ממקומה.
במבט ראשון קשה קצת לראות איך לפרק את הצירייה, אבל הפעולה פשוטה ביותר: על הנאבה של הצירייה תבחינו בחור (לעיתים הוא סגור עם פקק גומי- תוציאו אותו החוצה). שימו לב כי ניתן לסובב את הנאבה כך שהחור יעמוד בכל פעם מול בורג. דרך החור יש להכניס בוקסה במידה המתאימה וכך לפרק את ששת הברגים אשר תופסים את הצירייה במקום. הברגים הללו תופסים למעשה דיסקית מתכת ומאחוריה את הצלחת שעליה מותקנים הבלמים ואת גוף הסרן. טבעת הלחץ והמיסב של הצירייה בעצם רחבים יותר מהדיסקית וכך נשארת הצירייה במקומה. במידה וטבעת הלחץ משתחררת- תשתחרר גם הצירייה ותצא ממקומה כפי שאמרתי מקודם.
שימו לב!! אצלי דיסקית המתכת היתה חתוכה (כנראה משום שמישהו פעם החליף את המחז"ש והמיסב ושכח להשאירה במקומה ולכן נאלץ לחתוך אותה כדי להחזירה) במקור הדיסקית סגורה וכאשר מרכיבים בחזרה את המיסב וטבעת הלחץ יש לשים לב ולדאוג לכך שהדיסקית תהיה כבר במקומה משום שלא נוכל להשחילה חזרה אם כבר הרכבנו את הרכיבים.
לאחר הפירוק של הנ"ל, יש פשוט לשלוף את הציריה החוצה במשיכה. לעיתים נתקלים בבעיה להוציא את הצירייה החוצה. במקרה הזה, ניתן לסגור חזרה רק את תוף הבלם הפוך על הברגים שלו ואז יש אפשרות לתת מכות עדינות עם פטיש עד שהצירייה נשלפת החוצה.
כעת תוכלו להבחין במבנה של המערכת: מבחוץ לבפנים נוכל לראות מחז"ש חיצוני על הצירייה קרוב לנאבה, אחריו יש מיסב ולאחר מכן טבעת לחץ. חשוב מאוד לראות בתוך הצינור מחז"ש נוסף ושם תראו גם טבעת מתכת ששייכת למיסב.
בשלב הבא נחלוץ את המחז"ש שנשאר בתוך הסרן וגם את טבעת המיסב שנשארה בפנים. את אילו נוכל לחלוץ בעזרת חולץ ייעודי או בעזרת לום בעדינות ומבלי לפצוע את פנים הסרן. עדיף להוציא לגמרי את צלחת הבלמים ולהניחה למעלה על מנת שיהיה קל יותר לשלוף את טבעת המיסב.
לאחר שסיימנו את הפירוק, נעבור לניקוי יסודי של הציריה. אם הבחנתם בבוצה על הצירייה, זה הזמן לבצע ניקוי של צינור הסרן ואף לפרק את מכסה הדיפרנציאל ולהוציא משם את השמן, לנקות ולהחליף.
בשלב הבא, נעבור לפירוק מחזיר השמן, המיסב וטבעת הלחץ מהציריה.
כאן יש שתי אפשרויות. האפשרות הפשוטה והקלה יותר היא פשוט לבצע את זה באמצעות מכשיר "פרס". האפשרות השניה, בהיעדר מכשיר "פרס" מתאים, נשתמש בדיסק חיתוך על מנת לחתוך את המיסב וטבעת הלחץ באופן מבוקר כדי שלא לפצוע את הצירייה משום שאז תהיה לנו נזילה קבועה משם!!!
במקרה שלי נאלצתי לעבוד בשיטה השניה משום שמכשיר הפרס לא התאים והציריה לא יכלה להיכנס בתוכו על מנת להוציא את טבעת הלחץ.
לאחר שחרצנו את טבעת הלחץ והמיסב נשתמש באיזמל ופטיש כדי לפרק אותם מהמקום.
שלב זה הוא מעט בעייתי משום שאני חוזר ומדגיש כי יש לחרוץ את הטבעת והמיסב קרוב לצירייה ומבלי לפגוע בה. מחזיר השמן שיש שם ייפגע גם הוא אבל זה לא חשוב כי גם אותו נחליף.
זהו. לאחר שלב זה הצירייה מפורקת לחלוטין ועכשיו יש לנקות אותה היטב שוב ולהכינה לשלב הבא שהוא הרכבת מחזיר השמן החיצוני- הגדול יותר, לאחריו יבוא המיסב וטבעת הלחץ.
מחזיר השמן החיצוני ייכנס ללא כל בעיה למקומו. לאחר מכן יש לגרז מעט את הצירייה ולגרז היטב!! את המיסב ולהניח את המיסב (כאשר טבעת המיסב כלפי פנים הסרן) וטבעת הלחץ במקומם בסדר הזה. זה המקום לחזור ולהדגיש כי אסור לשכוח לשים את הדיסקית של חיזוק הצירייה למקומה עוד לפני המחז“ש (זו שאצלי חתוכה והיא נסגרת עם הברגים למקומה….).
כך יראה הכל לאחר הלחיצה ב"פרס":
שימו לב לסדר בפעם האחרונה (מצד הנאבה כלפי פנים):
1. דיסקית הסגירה (שאינה מופיעה אצלי).
2. מחזיר שמן חיצוני.
3. מיסב (שימו לב שכיוון המיסב הוא שטבעת המיסב כלפי פנים).
4. טבעת לחץ.
במידה ואין לכם מכשיר "פרס" תוכלו להשתמש בצינור 2 צול שהכנתם ואז להניח את הנאבה על הרצפה (עדיף על חתיכת עץ כך שהברגים לא יפגעו) ופשוט להשחיל את הצינור על הצירייה ולדפוק בנחישות עד שהמיסב וטבעת הלחץ יושבים במקומם על המדרגה.
כעת מה שנותר הוא להכניס את המחזיר השמן הפנימי לתוך צינור הסרן עצמו. לטובת העיניין יש להשתמש בבוקסה אחד ושלושת רבעי אינצ' שהכנו מראש. יש לשים לב כי מחזיר השמן צריך לשבת עד למדרגה שיש בתוך הצינור ויש להיזהר שלא לעקם אותו. זהו מחזיר שמן עם חלק מתכתי כך שנוח לדפוק אותו למקום, אך יש לעשות זאת בעדינות.
זהו!!
עכשיו נחזיר הכל למקום ממש כפי שפירקנו.
נחזיר את צלחת הבלם למקומה, נשחיל את הצירייה חזרה למקומה, נסגור את הברגים שתופסים אותה, נחזיר את תוף הבלם, ואת הגלגל.
נבדוק שמן ונמלא אם חסר בבית הדיפרנציאל.
וננוח לאחר העבודה הקשה עם כוס קפה טובה!
אפילו בנצי נרתם לעבודה……
שלכם,
ליאור.
תגובות אחרונות