נכתב ע"י ליאור לבנת.
בוצע ע"י רוני- Scrambler וליאור לבנת.
תהליך החלפת הצלבים בגל ההינע של הסיקס הוא תהליך לא מורכב מידי אך עם מספר נקודות רגישות שחשוב לדעת ולהבין. תהליך זה הוא תהליך שכל בעל סיקס ממוצע יידרש לו במוקדם או במאוחר ובדר"כ אף מומלץ להחזיק צלב רזרבי באוטו למקרה הצורך, אם כי זה לא הכי פשוט לבצע את ההחלפה בשטח (אך אפשרי…).
ראשית, דיאגנוזה. מתי יודעים שצריך להחליף צלבים?
הצלב הוא החלק (בצורת צלב סימטרי, איך לא…) שבעצם מחבר את גל ההינע, קדמי או אחורי, אל הטרנספר מצד אחד ואל עול הסרן (הידוע בכינויו- "יוק") מצד שני.
הדרך הפשוטה ביותר לבדוק את תקינותו של הצלב היא בבדיקה תקופתית של הרכב; מחזיקים את גל ההינע ביד אחת ואת ה"יוק" ביד שנייה (ממש כמו בתמונה) ומסובבים בכיוונים הפוכים את הידיים. בדיקה זו תבוצע בכל צלב, 4 במספר, 2 לכל גל הינע. אם יש חופש או מצב של התקיימות התנועה הנגדית של הידיים, זה אומר שהצלב מגיע לסוף ימיו ויש להחליפו בהקדם.
ייתכנו תופעות לוואי של צלב לא תקין כגון רעידות בנסיעה מהירה או דפיקות קלות בתחילת נסיעה.
חשוב לדעת, עלות צלב היא מזערית ביחס לנזק שיכול להיגרם כתוצאה מהתנתקות צלב באמצע נסיעה. דבר זה יכול לגרום לסרן להסתובב חופשי ולגרום לקריעת רצפת הרכב על כל המשתמע מכך ואף לתלישת הסרן והתהפכות הרכב, תלוי במיקום של הצלב שהתנתק!!!
כיצד מחליפים צלבים?
זה המקום לציין שקיימים צלבים נוספים שלא קשורים לענייננו כרגע והם צלבי ההיגוי, או הצירייה בסרן הקדמי. ההסברים שבמאמר זה לא מתייחסים לצלבים אילו שיושבים בין הגלגל לסרן הקדמי ומאפשרים את התנועה של הגלגל לכל הכיוונים.
שלב ראשון, יש לפרק את גל ההינע הרלוונטי.
התהליך הוא אחיד לשני גלי ההינע. המערכת בנויה כך, שהצלב תפוס בשני קצותיו המנוגדים זה לזה, נניח לצורך ההמחשה, על ציר ה- Y, בתוך עיגולים מלאים שאינם נפתחים בגל ההינע. בשני קצותיו על ציר ה- X, הוא תפוס על עול הסרן או הטרנספר ואת אילו ניתן לפרק. הקצוות שתפוסים על עול הסרן בעצם מחוזקים עם ברזל בצורת אומגה (Ω) ושני ברגים, שנקרא U-Bolt. את הברגים נפתח עם מפתח 3/8 וכך נפרק את גל ההינע מהרכב.
הערה: ישנם דגמים של "יוק" שבהם החבקים של הצלב עשויים ממתכת ומעין רצועה שנמתחת מסביב לצלב וזה נקרא Straps מן הסתם. במקרה הזה, רצוי להחליפם באותה הזדמנות בחדשים. החלפה לאומגות ממתכת דורשת התאמה…
שלב שני, פירוק הצלב מגל ההינע.
כאן התהליך מתחיל מעט להסתבך… במבט ראשון, זה נראה כאילו לא ניתן לבצע תהליך זה משום שהמקום לתנועה לא מספיק. אך לא כך הוא הדבר אם עובדים בצורה נכונה. בעזרת שפיץ פלאייר נפרק את טבעות האבטחה שתופסות את הצלב במקום. לאחר מכן, יש לקחת צינור ברזל, בקוטר של ראש הצלב ולדפוק את הצלב פנימה כדי לשחרר צד אחד שלו. לאחר שצד אחד של ראש הצלב יצא, תוכלו למשוך את הראש, המכונה "קאפה" (עם פ' דגושה) החוצה, מה שגם ייתן לכם הזדמנות לבחון את מיסב הסיכות הבעייתי לתהליך ההרכבה בהמשך. לאחר שמשכתם את הקאפה החוצה תוכלו למשוך את כל הצלב החוצה והוא פשוט יישלף. את הקאפה השנייה יש להוציא באותה הדרך. עכשיו, אחרי שהצלב בחוץ, יש לנקות טוב טוב את המשטחים והטבעות שאליהם נכנס הצלב כדי שהחדש יוכל להיכנס חלק.
במצבים קיצוניים, נאלץ להשתמש בפרס כדי לפרק את הקאפה מגל ההינע…
כך זה נראה כשהכול מפורק:
שלב שלישי, הכנסת הצלב החדש.
יש להיזהר על מסבי הסיכות! אם הקאפות נופלות באופן בלתי מבוקר, תהיה לנו בעיה להחזיר את כל הסיכות למקום. לכן יש להחזיק או לקשור עם נייר דבק את הקאפות למקום, כפי שתראו בהמשך, כדי שלא יפלו.
תחילה נחבר את פטמת הגירוז שמגיעה יחד עם הצלב אך מפורקת:
לאחר מכן, ניגש למלאכת ההרכבה עצמה.
כדי להרכיב, נסגור עם נייר דבק זוג קאפות נגדיות כדי שלא יפלו במהלך ההרכבה של הצלב.
את שתי הקאפות הנותרות נשלוף בעדינות כלפי מטה כדי שלא יפלו הסיכות. אסור להפוך את הקאפה, יש לשמור אותה במצב עמידה!!! הצלב מגיע מגורז קלות וכאשר שולפים את הקאפה היא נשלפת עם הסיכות שלה. שוב, יש להיזהר ולשלוף בעדינות כדי שהסיכות לא יפלו!!! ולא לשכוח לשים לב גם לגומיות האבק שעל הקאפה…
קאפה אחת נכניס בעדינות למקום בתוך גל ההינע, שוב, במצב עומד מכיוון למטה כלפי מעלה, ונלביש עליה את הצלב, שוב- בעדינות מרובה.
כאשר הצלב עומד במקום, נלביש את הקאפה של הצד השני של הצלב דרך החור שבגל ההינע.
זהו. השלב הבעייתי הסתיים.
כל שנותר הוא לסגור עם שפיץ פלאייר את טבעות האבטחה ולשים לב שהן יושבות בתוך המסילה שלהן באופן יציב וטוב.
לא לפרק עדיין את נייר הדבק שתופס את הקאפות המשוחררות כדי שלא יפלו לנו בטעות!
שלב אחרון: הרכבת גל ההינע וגירוז הצלב.
בשלב הזה ניקח את גל ההינע חזרה לג'יפ, נפרק בעדינות את נייר הדבק ששמנו ונרכיב הכול בחזרה ממש כמו שפירקנו.
לאחר שהכול מורכב ומחוזק כפי שצריך, נגרז היטב את הצלב עם מגרזת דרך פטמת הגירוז. יש לבצע את הגירוז כאשר הכול מורכב משום שהגריז שמוכנס בלחץ עלול להעיף את הקאפות אם הן לא תפוסות…
זהו זה. נבצע בדיקה אחרונה שהכול סגור, מגורז ומחוזק היטב.
סיבוב קטן לראות שכלום לא משוחרר והכול תקין.
וסעו לשלום עם הצלבים החדשים…
שלכם,
ליאור.
תגובות אחרונות