כתבתו של א.כ
הסבת קרבורטור ב-CJ היא משימה הדורשת חשיבה; למה בכלל להחליף את המקורי? האם הוא לא טוב מספיק? האם יש תחליף המספק עבודה טובה יותר? יעילה יותר?
על חלק מהשאלות האלה כבר דנו בעבר בכתבות אחרות כגון הסבת קרבורטור BBD ל- WEBER, אבל מאחר וזמינות הקרבורטורים הללו על דגמיהם השונים היא בעייתית, ועלותם יחסית יקרה, רציתי הפעם לדון בפתרון אחר וטוב.
אז ניגש ישר לעניין…
כפי שאני רואה את זה, יש מספר סיבות להסבה:
- המחלה הידועה של ה-BBD – גובה מצוף. בגלל המבנה שלו, הוא מאוד רגיש לשיפועים. מה שגורם לכך שדווקא כשהרכב בעליה, הקרבורטור מציף. ברגע שעוזבים את הגז, המנוע נחנק ואח"כ אי אפשר להניע עד שהרכב מאוזן (או להניע עם דוושת גז לחוצה עד הסוף- בכל מקרה, לא סיטואציה נעימה).
- תחזוקה וכיוונונים. אני רק עובר על הכיוונונים של ה-BBD ומקבל כאב ראש.
- רגישות ללכלוך. והוא מאוד רגיש.
אז אחרי שאנחנו מבינים שה-BBD הוא לא חבר, פונים לאמריקאים ובודקים איזה תחליף הם מצאו…
בד"כ המועמדים הם:
- Weber 32/36 (כבר יש הסברים על ההסבה).
- Weber 34/34 או 36/36 (קשה מאוד למצוא אותם כיום).
- מוטורקראפט 2100/2150.
בחירת דגם המשנה:
- ישנן שתי משפחות של 2100. אחד נקרא 2100 והשני 2150 שהוא יותר מודרני.
ההעדפה שלי היא 2100. הוא הרבה יותר פשוט מבחינת מערכות העזר שלו. בנוסף, המתאם יושב יותר טוב עם ה-2100 ולא עם ה-2150.
מבחינת זיהוי, קל להבדיל ביניהם לפי הצורה התחתונה. ל-2100 יש חצי קשת באחת הפאות (בין הברגים שתופסים את הקרבורטור לתושבת כפי שניתן לראות בתמונה), ה-2150 מלבני יותר.
זה לא משנה אם הקרבורטור הוא תוצרת FoMoCo, Motorcraft, Autolite. - וונטורי. מגיע במגוון גדלים. מ-0.98 ועד 1.33. למנוע 258 סטנדרטי, מתאים וונטורי 1.08.
הרבה פעמים, המוכר לא יודע איך לזהות את גודל הונטורי, או לא מתקשר ונצטרך לנסות ולהבין או לפנות למוכר אחר. - לגבי דגם המשנה, ישנם כל מיני סוגים. ולפעמים נראים מעט שונים חיצונית, עם משאבה מסוימת, או בלי, עם נשם כזה או אחר. זה לא אמור לשנות.
רכיב נוסף החשוב לנו לביצוע ההסבה הוא המתאם לסעפת. חלוקת הברגים של ה-BBD ושל ה-2100 שונה לחלוטין. למזלנו, האמריקאים מסודרים וניתן למצוא מתאמים ברשת.
אז יאללה- לעבודה!
שלב ראשון- פירוק הקרבורטור המקורי. אני לא מתעכב על כך, הפירוק הוא קל יחסית: נפרק את פילטר האויר, 4 אומים בבסיס הקרבורטור, שטאנגה וכבל גז, כמה צינורות והקרבורטור בחוץ.
שלב שני- פירוק הגוז'ונים מהסעפת. לאחר פירוק ה-BBD נישאר עם 4 גוז'ונים מחוברים לסעפת. על מנת להוציא אותם (כי לא תמיד הם יוצאים בקלות) נבצע את התהליך הבא:
- הרבה wd40 על כל אחד מהגוז'ונים
- מרכיבים על הגוז'ון 2 אומים ומהדקים אותם אחד לשני
- מסובבים נגד כיוון השעון לאט ובעדינות
- אם האומים מסתובבים על הגוז'ון ולא איתו, וכבר הידקתם מספיק, אפשר להוסיף אום 3 לחגיגה ואז זה מצליח.
שלב שלישי- פילטר אויר. בית פילטר האוויר ל-BBD ול-2100 בגודל שונה. הקוטר של התושבת ב-2100 הוא 5.125 אינצ' (130ממ). לפני שמזמינים פילטר, יש לשים לב שיש לו מקום והוא לא מתנגש עם הבוסטר. אם אתם עובדים עם הפילטר דוד, אפשר להתאים את הברך של ה-BBD, או לבנות ברך חדשה. כאן כדאי חבר עם MIG/TIG (מצוין) או הרבה אפוקסי (פחות מצוין).
שלב רביעי- התאמת המצערת. המצערת בג'יפ יכולה להגיע או מאחור, או מלמטה. המצערת ב-2100 בד"כ נמשכת מקדימה לאחור. במקרה של חוסר תאימות, ההתאמה היא פשוטה:
- ממקמים את הקרבורטור במקום.
- מצמידים פלאך ברזל למנוף של המצערת.
- ממסמנים מקום שאליו מגיעה השטנגה או חיבור הקבל גז כאשר המצערת סגורה והדוושה משוחררת.
- מניחים משקולת על דוושת הגז ומוודאים שהשטנגה או חיבור הקבל מגיעים לאותו מקום והמצערת פתוחה עד הסוף. זה לוקח לפעמים כמה ניסיונות, ויותר קל כשאחד הילדים בתוך האוטו לוחץ או עוזב את הדוושה לפי דרישה.
שלב חמישי- צ'וק ידני. הצ'וק המקורי של ה-2100 הוא מסורבל בצורה לא הגיונית. מבוסס על אמבטיית חום וקפיץ BiMetal. רק שאת האוויר החם הוא שואב באמצעות חריר וואקום בקרבורטור. ברור לגמרי שמנגנון כזה, שבנוי על צינור שעובר צמוד לסעפת הפליטה, חוץ מדליפות וואקום לא יעשה כלום. כפיתרון מחליפים לצ'וק ידני או חשמלי. אני מעדיף את הידני – הכי אמין ופשוט. קיימים קיטים אוניברסלים לצ'וק ידני. לדוגמה dorman 55104 (עלות כ-10$).
- פירוק מכסה האמבטיה. מחובר באמצעות 3 ברגים חיצוניים.
- פירוק השטנגה של הצ'וק מהפרפר העליון (בורג מלמעלה)
- פירוק בית הצ'וק. 3 ברגים.
- על מנת לסתום את גנב הוואקום של הצ'וק, יש לסתום את החור המסומן. אפשר באמצעות אפוקסי, או אטם. בשביל להשתמש באטם יש לשייף את הפין הבולט בצד של הצ'וק ולהכין אטם חדש (לגזור מקיט ישן)
- יש להרכיב את בית הצ'וק והשטנגה
- על מנת להתאים את הקיט של הצ'וק הידני, ייתכן ותצטרכו לכופף אחת מהשיניים של מנוף הצ'וק (הפנימי)
- יש להרכיב את המכסה החדש עם המנוף הידני.
שלב שישי- דיזות. נשמע מפחיד?? לא צריך. פשוט צריך שתי דיזות מספר 47. גם הדיזות זמינות ברשת במידה וצריך. אחת החנויות המובילות (ניתן לפנות ולבקש מהם גם במייל או בטלפון) הן Allstate Carburetor.
שלב שביעי- שסתום כח (Power Valve). ישנו שסתום בחלק התחתון של הקרבורטור שדואג להעשיר את התערובת כאשר הוואקום נופל. ב-2100 הוא חד שלבי וב-2150 הוא דו שלבי. ישנן כל מיני תיאוריות שונות ומשונות לגבי איך להתאים את השסתום. רובן נעות סביב:
וואקום בסרק, מחלקים ב-2, וניתן להחסיר 2 מהתוצאה.
ההמלצה לשסתום עבור סיקס היא שסתום בעל ערך של 6.5-8.5 (בקיט השיפוץ מגיע בדרל כלל 7.5 וזה בסדר גמור).
זהו חברים יקרים! סיימנו את הפרויקט. לא לשכוח לוודא שההצתה מכוונת כראוי, לחבר צנרת ואקום ונשמים, אטימה של פילטר האויר וגמרנו.
לסיכום הארוע:
עלויות:
- קרבורטור – כ-400-500ש"ח כולל משלוח
- קיט שיפוץ – כ-100ש"ח
- צ'וק ידני – 50ש"ח
- מתאם לסעפת – 80-100ש"ח
סה"כ – סביב ה-700ש"ח
זמן עבודה:
- שיפוץ קרבורטור, 2-3 שעות
- הסבה לצ'וק ידני, 1-2 שעות
- הרכבת הקרבורטור ברכב + כיוונונים, 4-6 שעות
רמה טכנית:
כדאי להבין מה עושים ואיך קרבורטור עובד. במיוחד כשמתחילות בעיות. היות והקרבורטורים האלה משומשים (מאוד), חלק מהם לא תקינים עם חופשים בצירים, חלק פשוט לא מורכבים נכון.
מסמכים:
ישנם ספרים ומסמכים שמסבירים הכל על הקרבורטור הזה ושווה לעיין בהם.
- המדריך המומלץ והמקיף ביותר הוא: MC-2100 Setup
- דיאגרמת פיצוץ וחלקים
- המדריך לשרות לקרבורטור
- כיוונים
- מדריך לשיפוץ הקרבורטור
זהו. סיימתי לחפור.
אם יש לכם שאלות, תהיות, תובנות או מחשבות אתם מוזמנים להעלות כאן בתגובות ואשמח לענות.
שלכם, א.כ
תגובות אחרונות