פעמים רבות אנו נתקלים בצורך למתח חשמל בייתי (220 וולט) בשטח. בין אם זה לתאורה, למשאבה למזרון מתנפח או סתם לטלוויזיה או הטענת מכשיר טלפון… זה נחמד שיש את האפשרות לעשות זאת.
הדרך הפשוטה לעשות זאת, היא לגשת ולקנות ממיר מתח מ- 12V/24V (המתח המתקבל ממצבר הרכב שלנו) ל- 220V (המתח של חשמל בייתי).
לחילופין, הדרך שאותה רובינו אוהבים היא- לעשות ממיר מתח בעצמנו ממה שעומד לרשותנו, מה שנקרא: "זמין תחת היד".
לצורך ביצוע העבודה, עלינו לאתר תחילה את החומרים הנדרשים:
- מכשיר אל פסק, בדרך כלל, נמצא מכשיר ישן שנזרק. חשוב להקפיד כי המכשיר תקין ורק המצבר שלו לא תקין משום שאם לא כך, יש בעיה אלקטרונית והסבירות גבוהה שלא נוכל לעבוד עם המכשיר.
- כבל מתח עבה, לפחות 3 מ"מ כפול (אחד לפלוס והשני למינוס).
- עדיף שיהיו נעלי כבל או לפחות מלחם.
- רב מודד למדידת מתחים.
- במידה ולא מחברים את הממיר קבוע לרכב (מה שמומלץ), יש להכין גם פלאג איכותי למצית, עדיף כזה עם פיוז בפנים.
עיקרון הפעולה.
תחילה רצוי להבין את עקרון הפעולה של מכשיר האל פסק כדי שנבין מה אנחנו עומדים לעשות.
באופן כללי ומבלי להיכנס ליותר מידי צדדים טכניים (ויש המון…), ניתן לתאר את אופן הפעולה בפשטות; מכשיר האל פסק מחובר למתח 220V מרשת החשמל. כל עוד יש חשמל, הוא מספק טעינה למצבר קטן שמצא בתוכו וחשמל למוצר החשמלי אשר מחובר אליו. המצבר שנמצא בתוך האל פסק הוא מצבר של 12V (לפעמים מחוברים שני מצברים בטור המספקים יחד 24V, אך אופן הפעולה הוא זהה) וזה סוד העניין עבורנו משום שכאשר מתח החשמל מרשת החשמל מפסיק כתוצאה מהפסקת חשמל, מצבר ה- 12V מספק למוצר החשמלי, איך לא, 220V כדי שהמוצר יוכל להמשיך לעבוד.
כלומר, יש לנו כאן ממיר מתח מ- 12V של המצבר הפנימי של האל-פסק ל- 220V עבור המוצר החשמלי.
עכשיו, בואו נחשוב מה יקרה אם במקום המצבר הקטן שיושב בתוך האל פסק נחבר מצבר של רכב (12V או 24V בהתאמה לאל פסק)… נכון! קיבלנו ממיר מתח לרכב!
טוב, הבנו מה קורה שם, עכשיו בואו נראה עד כמה פשוט לבצע את זה…
ראשית נפתח את מכשיר האל פסק בזהירות, משום שייתכן שעדיין יש חשמל ברכיבים. כמובן שיש לבצע זאת כאשר המכשיר מנותק מרשת החשמל הביתית! לאחר מכן, נוודא שאנו יודעים לזהות את הפלוס (אדום בדרך כלל) והמינוס (שחור) ונפרק את המצבר/ים מהמכשיר.
הערה: אם יש מצבר אחד, סביר להניח שמדובר באל פסק של 12V (בדרך כלל, גם רשום על המצבר), אך, אם יש שני מצברים, צריך לשים לב טוב לאופן החיבור. אם המצברים מחוברים בטור (כמו בתמונה), אזי המתח הנדרש יהיה סכום המתחים, כלומר 24V. אם מדובר על מצברים שמחוברים במקביל, המתח יישאר על 12V (וסתם לידיעה כללית, הקיבול של המצברים פשוט יוכפל…)
ניתן גם להשתמש ברב מודד על מנת לבדוק את המתח במצבר עצמו, בקטבים שאליהם מתחברים החוטים של הפלוס והמינוס.
בנוסף, כל אל-פסק בנוי מעט אחרת אך אני בטוח שתמצאו את הדרך לפתוח ולפרק את המצברים…
בשלב הבא, פשוט נפרק את המצבר ונזרוק אותו (במיכל לאיסוף מצברים כמובן!!) ובמקומו נחבר את נעלי הכבל לכבל 3 מ"מ שהכנו ונחבר את הכבל אל הכבלים שהיו מחוברים למצבר של האל-פסק (ניתן גם להלחים את החוטים, אך בכל מקרה, חשוב כי החיבורים יהיו יציבים), תוך הקפדה על קטבים נכונים, כלומר: פלוס לפלוס ומינוס למינוס.
בצד השני של הכבל נחבר את מחבר המצית, או, לחילופין, נחבר אותו ישירות באופן קבוע למצבר.
בשלב האחרון, נוודא כי הכול מחובר כיאות ואין חוטים רופפים, נצפה את החיבורים בסרט בידוד ונסגור את המכשיר.
הערות ודגשים:
- בשל עומסים שעלולים להיות כתוצאה מחיבור המכשיר ועבודה עימו, מומלץ שלא לחבר את המכשיר דרך שקע המצית משום שהחיווט לשקע המצית לא בנוי לעמוד בעומסים כאילו והחוטים עלולים להתחמם ולהימס כתוצאה מכך. לכן עדיף לחבר את המכשיר ישירות למצבר, או לוודא כי שקע המצית מחובר עם חוטי 3 מ"מ לפחות למצבר.
- ככל שמכשיר האל פסק בעל הספק גבוהה יותר, יש להשתמש בחוטים עבים יותר כדי שלא יתחממו ויוכלו לספק את הדרישה.
- זמזם אזהרה; ברב מכשירי האל פסק מותקן זמזמם אזהרה שמופעל כאשר המכשיר מנותק ממתח החשמל. זהו מצב תמידי במקרה שלנו ולכן הזמזם יזמזם לנו באוזן כל הזמן. כדי לפתור בעיה זו, ברב המכשירים, לחיצה קצרה מאוד בכפתור ההפעלה תשתיק את הזמזם. לחילופין, אם תאתרו את הזמזם על המעגל החשמלי, ניתן לתלוש אותו.
- למצבר הרכב קיבולת משלו. אסור לנו לשכוח שאנו עלולים לרוקן אותו מבלי לשים לב. ישנן דרכים ונוסחאות לחשב את ההספק והקיבול של המצברים והמוצרים, אך קצרה היריעה מלהכילם. קחו בחשבון שהמצברים של הרכב, גם הם מוגבלים וצריכים להיטען מידי פעם.
טבלת הספקים.
מאחר ומכשירי האל פסק נמדדים לפי VA ומה שמעניין אותנו הוא ה- W (וואט) שזה ההספק של המכשיר, או מה שהוא יכול "לסחוב", להפעיל, קיימת טבלה של המרות עבור מכשירי האל פסק וזאת כדי שנדע מה אנחנו יכולים להפעיל על האל-פסק.
קחו בחשבון שהפעלת מנורה רגילה, צורכת בין 40 ל-100 וואט בהתאם למנורה, לעומת מנורת PL שנותנת תאורה לא פחות טובה עם 28W למשל. בשתי הדוגמאות הנ"ל לא תהיה בעיה לאל-פסק להתמודד עם הספק שכזה. לעומת זאת, אם ניקח מקדחה או מנורת הלוגן הצורכים 500W וננסה להפעילם על אל-פסק של 600VA, שנותן 325W לפי הטבלה, תיתכן בעיה…
דירוג AV | AV600 | AV750 | AV1000 | AV1200 | AV1500 | AV2200 | AV3000 |
וואט (הספק) | W325 | W375 | W600 | W720 | W900 | W1320 | W1800 |
תגובות אחרונות