הפעם נעסוק בהתקנת נעילת הדיפרנציאל המדוברת , אך ברצוני להקדים ולומר שבעקבות העובדה שישנן כמה כתבות העוסקות בנושא הפירוק המקדים ( ציריות , מכסה הדיפרנציאל , החלפת מחזירי שמן וכו'), הכתבה הזו תעסוק אל ורק בהתקנת הנעילה כולל כיוון קורונה וכל המשתמע מכך , מתוך הנחה שמי שמגיע לטיפול בנושא כזה כבר יודע את השלבים המקדימים של פרוק המכלולים…
אז מה מונח לפנינו עם פתיחת הקופסא :
1.הנעילה עצמה.
2. סט שימסים.
3. שני מייסבים קוניים + קאפות.
4. שתי טבעות מתכת (נקראות גם MASTER SHIM).
5.טבעת עם צינורית נחושת.
6.שתי גומיות אטימה.
7.סט של חיבורי אויר על מנת להכניס אוויר לתוך הטבעת שבסעיף 5.
8.צינור לחץ אוויר קוטר 5 מ"מ.
לאחר שפירקנו את הקייס הישן יחד עם הקורונה והמייסבים , ולמעשה רוקנו את בית הדיפרנציאל, ניתן כעת לבצע את הקידוח של מחבר האויר הפנימי והחיצוני בגוף הסרן.
בתמונה זו ניתן להבחין במידות של חלקי האוויר במידה ונצטרך לקנות או להחליף בעתיד…
את החור נבצע עם מקדח בקוטר של 11.2 מ"מ, חשוב לבצע את החור לאחר שבדקנו שלא תהיה כל הפרעה לקורונה או לכל רכיב אחר בבית הדיפרנציאל, ולכן כדאי לסמן היכן יהיה הקידוח עוד בזמן שפתחנו את המכסה של בית הדיפרנציאל, ועדיין לא פירקנו את הקייס. כך נוכל בוודאות לבצע את הקידוח במקום הנכון. כמובן זה לא יהיה נכון אם אנחנו גם מחליפים יחסי העברה באותה ההזדמנות, במקרה כזה המיקום ישתנה בהתאם…
לאחר הקידוח נשתמש במברז 1/4 אינץ', הברגה מסוג NPT ונבצע הברגה לחור שקדחנו.
חשוב מאוד ללכת על פי ההמלצה של ARB, אחרת לא נוכל להשתמש במחברים הייעודיים שסופקו עם הנעילה!
בהזדמנות זו אפשר להחליף מחזירי שמן פנימיים , ובכלל לעשות ניקיון יסודי לבית הדיפרנציאל
חשוב מאוד: כאשר מפרקים את הקסוות של מייסבי הקייס חשוב לסמן אותם על מנת שיחזרו בדיוק לאותו המקום גם מבחינת ימין שמאל וגם מבחינת למעלה למטה.
בשלב ראשון נתקין את המייסבים החדשים על אוזני הנעילה. זה נכון שאנו מורגלים שבין הקייס למייסבים נמצאים בדרך כלל השימסים שאיתם אנו מכוונים את הקורונה, אבל במקרה שלARB לדנה 30 סופה, זה שונה…
הערה: על פי חוברת ההתקנה המקורית, בשום אופן אסור להכניס שימסים בין המייסבים לגוף הנעילה ועוד תראו בהמשך שזה אף מקל על ההתקנה בצורה משמעותית!
טוב! אז לאחר שהחלפנו מחזירי שמן פנימיים ולאחר שקדחנו חור והברזנו אותו, ולאחר שלחצנו את המייסבים החדשים על אוזני הנעילה (לא בדפיקות פטיש כמובן), הגיע הזמן לחבר את הקורונה שפורקה מהקייס הישן על הנעילה. את הברגים כדאי לסגור ולחזק בצורה של כוכב, יש לשים לב שלא לדפוק את הקורונה עם פטיש אם היא לא נכנסת בקלות למקומה על הנעילה, אלא יש להכניס אותה בניעורים קלים ימינה שמאלה עד שהיא מתיישבת במקום. צריך גם להימנע שלא לאלץ את הקורונה להתיישב במקום ע"י הידוק הברגים בכוח, זה יצור בלאי גבוהה להברגות. במקרים קיצוניים אפשר לחמם את הקורונה ע"י מים חמים או לחילופין ע"י חימום בתנור על מנת שתתרחב.
אסור בשום פנים ואופן לחמם אותה ע"י להבה של ברנר! אתם תיפגעו בחוזק / חיסום של הקורונה.
את הברגים רצוי לסגור למומנט של 75-83 ניוטון מטר.
עכשיו מתחילה מלאכת הכיוונים.
להפתעתי פעולה זו הייתה יחסית קלה, ולו רק בזכות השימסים הניתנים להחלפה בקלות יחסית מאחר והם לא נעולים ע"י המייסבים (כפי שתמצאו בקייס רגיל).
חשוב לשים לב שהטבעת עם צינור הנחושת שמוביל את האויר לנעילה תמוקם בצד שמאל של הקייס, כלומר בצד הקורונה כאשר הצד החלק פונה לכיוון הצירייה והצד עם המגרעת פונה לכיוון הקורונה.
בשלב הזה אנחנו צריכים להשתמש בשתי הטבעות שסופקו עם הנעילה. הטבעות האלה נקראות MASTER SHIM. עוביין של הטבעות הוא בערך 2.7 מ"מ, ולמרות שהן דומות לשימסים, לא יהיה קשה להבדיל. הן עבות בהרבה יחסית לשימסים.
תפקידה של הטבעת הימנית הוא להוות קונטרה נאותה לשימסים שאנחנו נתקין בצד ימין של הנעילה על מנת שלא הם יישאו את כל העומס כאשר הם יילחצו לכיוון מחזיר השמן או למגרעת שבה הוא מתיישב.
תפקיד הטבעת השניה אף חשוב יותר. היא נועדה לתת מרווח בין הטבעת עם צינור הנחושת לבין הקאפה של המייסב, כך שהמייסב יוכל להסתובב באופן חופשי ולא ישחק את עצמו על הטבעת הזו.
אי שימוש ב- MASTER SHIM יוביל לבלאי מואץ במייסבים ואף קריסתם בטרם עת.
בתמונה זו (שראינו כבר קודם) ניתן להבחין במייסב עם הקאפה שלו, לאחר מכן טבעת המרווח ולאחר מכן הטבעת עם צינור הנחושת – זה הסדר של החלקים בצד ימין של הנעילה.
השימסים ימוקמו בין הטבעת מרווח (MASTER SHIM ) לבין הטבעת עם הצינור נחושת. המגרעת שיש בטבעת עם צינור הנחושת היא בעצם הבית של השימסים.
בשלב הבא נצטרך להכניס את שתי גומיות האטימה למגרעות שלהן אשר נמצאות בטבעת עם צינור הנחושת.
כדאי להרטיב אותן בשמן לפני הכנסתן למקום ורצוי לוודא שהן לא מקבלות עיוות או סילסול ברגע הכנסתן (זה עלול לגרום לבעיות כגון דליפות אויר או מעבר שמן לצנרת האויר).
ברגע שהגומיות מתיישבות במקום הטבעת מוכנה להרכבה.
שימו לב: בזמן הוספת או הפחתת שימסים, יש להכניס ולהוציא בעדינות.
מלאכת הכיוונים
תחילה אסביר את העיקרון שלפיו פעלתי.
בשלב הזה אין תמונות להמחשה בסך הכל מדובר במדידות השימסים ע"י קליבר ועבודה של ניסויי וטעייה.
בשלב הראשון פשוט בחרתי את שני השימסים העבים ביותר, הנחתי אחד מכל צד כאשר יש לזכור שבצד שמאל של הנעילה השימס יבוא בין הכאפה של המייסב לבין ה-MASTER SHIM ואילו בצד ימין כפי שהזכרנו בסעיף הקודם.
בשלב זה הבחנתי במרווח גדול בין הנעילה לבית הדיפרנציאל ע"י הזזה של הנעילה ימינה שמאלה. בגדול אנחנו צריכים להגיע למצב שיש חופש ממש קטן בין הקורונה לפיניון, אבל אין חופש צידי בין הנעילה לבית הדיפרנציאל. כלומר אין מצב שאתם יכולים להזיז את הנעילה ימינה שמאלה.
ההוצאה וההכנסה של הנעילה כאשר רוצים להחליף שימסים מתבצעת ע"י אחיזה של שתי הקצוות של הנעילה מבלי שיפלו השימסים ומבלי שיפלו טבעות המרווח העבות. וכך לאט לאט ע"י הוספה או גריעה של שימסים הגעתי לכיוון הרצוי.
כדאי בהתחלה למדוד את כל השימסים ולרשום עליהם בעט את המידה שלהם, כך יהיה קל יותר להתנהל ולחשב כמה להחסיר וכמה להוסיף בכל צד.
כאשר אתם חושבים שהכיוון שהגעתם אליו מתאים, אפשר לנעול את הקסוות של המיסבים על מנת לבצע את הבדיקה כשהכל נעול כמו שצריך.
מה שאנחנו אמורים להרגיש עכשיו זה שיש תזוזה קלה כאשר אנחנו מזיזים את הקורונה למעלה ולמטה תוך כדי שאנחנו אוחזים את היוק של הפיניון ביד השניה על מנת שנוכל להרגיש את החופש הרצוי. בסך הכל מדובר על חופש קטן מאוד של 0.20 מ"מ.
כאשר נבצע את הפעולה הזו נרגיש שהקורונה נעצרת ע"י הפיניון גם לכיוון למעלה וגם לכיוון למטה.
בשלב הזה נוכל להשתמש באינדיקטור על מנת לוודא שבאמת הרווח הוא בתחום של 0.20 מ"מ.
כמובן את הבדיקה נבצע אך ורק שבדקנו שאין חופש צידי של הנעילה בתוך בית הדיפרנציאל.
במידה והגענו לנתון הרצוי, נעבור לשלב הבא: בדיקה ע"י מריחת צבע.
הבדיקה הזו אמורה לתת לנו אינדיקציה לגבי הפסיעה או החותמת שמשאיר הפיניון על הקורונה ברגע המפגש/חפיפה בניהם.
למרות שהכיוון שעשינו עד עכשיו נותן לנו אור ירוק להמשיך הלאה, אנחנו רוצים לבדוק עד כמה עמוק הפיניון נפגש עם השיניים של הקורונה , וכמה קרובה או רחוקה הקורונה מהפיניון.
ניתן לקנות צבע שאינו מתייבש בחנויות של חלקי רכב, לעיתים זה מגיע עם הנעילה.
את הצבע מורחים (אני השתמשתי במברשת שלקחתי מטיפקס) על כמה שיניים של הקורונה, משני צידי השיניים כך:
לאחר המריחה נסובב את הקורונה עם כיוון הנסיעה כאשר מפעילים לחץ קטן על היוק של הפיניון, על מנת לדמות עומס כלשהוא על הקורונה.
אני בדרך כל עושה שני סיבובים קדימה ושני סיבובים אחורה.
בתמונה ניתן לראות מה שצריך להתקבל
בתמונה (מתנצל מראש על האיכות…) ניתן לראות את הקטע הבוהק בצילום (זה שמחזיר את האור) שהוא דומה מאוד לפסיעה הרצויה. בערך במרכז השן נראה שהפסיעה נמתחת לכיוון הקצוות, אבל לא מגיעה עד הקצה. בשלב הזה לי זה היה נראה תקין ומשביע רצון.
חשוב מאוד: על פי הפסיעה אנו יכולים לדעת האם צריך להרחיק את הקורונה מהפיניון או לקרב אותה לפיניון. כלומר- האם צריך להוציא מעט את הפיניון לכיוון הדריישפט או להכניס אותו לכיוון הקורונה.
ישנו הרבה חומר ברשת על הכיוונים עצמם. מומלץ לעיין וללמוד קצת על מנת לקבל ביטחון ורקע על הדרך הנכונה לכוון את השניים.
עכשיו נישאר להדק את ברגיי הקסוות למומנט הנכון: בין 77-90 ניוטון מטר.
את צינור הנחושת יש צורך בעדינות רבה להצמיד לדופן בית הדיפרנציאל מהטבעת עד לחור שקדחנו בתחילה, ולבסוף להוציא אותו דרך אותו החור החוצה כפי שניתן לראות בתמונות.
נבריג לחור שקדחנו והברזנו את ה- 1/4" npt ונכניס לתוכו את טבעת הגומי. לאחר מכן נבריג את ה- 3/8" – 24 unf.
בצינור עצמו נשחיל את הקפיץ התומך
לאחר מכן את האום הנועל
לאחר מכן טבעת לחיצה 5 מ"מ
לאחר מכן את הצינור התומך, הוא נכנס אחרון לתוך הצינור המסופק עם הנעילה.
כפי שציינתי בהתחלה, את מלאכת ההרכבה של סגירת כל המכלול של הסרן הקדמי אני לא אפרט מפני שזה כבר נדון בהרחבה בכתבות שונות. אתם מוזמנים לעיין שם וללמוד. אני מעריך שרובנו כבר עושים זאת בעיינים עצומות…
בסה"כ ההתקנה של הנעילה הנ"ל איננה דבר מסובך. גם בגלל מיקום השימסים וגם בגלל שרובנו ביצענו / מבצעים הרבה עבודות בג'יפ, וזה בהחלט משהו שכדאי להכנס אליו וללמוד אותו. גם אם זה יקח כמה ימים, צריך סבלנות ורצון והכל יסתדר.
אני מודה לכם על הקריאה ואשמח כמובן לענות על שאלות מעל גבי הפורום.
איתכם בשטח 🙂
ריקו .
תגובות אחרונות