כתבתו של ליאור לבנת.
תמונות: יניב בן שימול.
תיבת ההגה בסיקס מחוזקת לשלדת הרכב בצד אחד בלבד. במהלך הזמן וכתוצאה מהכוחות הפועלים שם, בעיקר בנסיעת שטח וזחילת סלעים, התושבות נסדקות, הברגים משתחררים ואף יכולים להיווצר סדקים בשלדה. תופעה זו אף מתחזקת כאשר מגדילים צמיגים ל- 31" ובוודאי כאשר עוברים ל- 33".
בנוסף לכך, לתיבה נוצר חופש קל (גם כאשר הכל תקין…) באופן טבעי, דבר הגורם לעיתים לתחושת "שיוט" בנסיעה על הכביש ולחוסר דיוק של ההגה.
על מנת לפתור בעיה זו ונזקים עתידיים, ניתן בקלות יחסית לבנות חיזוק לתיבת ההגה אשר מחזק אותה לקורה השנייה של השלדה ובכך עוזר לקיבוע שלה למקום ולמניעת סדקים ושחרור ברגים.
ישנן מספר דרכים לבצע את העבודה הנדרשת. בכתבה זו בחרתי לציין את האופן שבו אני ראיתי לנכון לבצע את החיזוק. הרעיון הוא אותו דבר, אבל כל אחד מוצא את המיקום והחומרים המתאימים לפי דעתו.
המצרכים הנדרשים:
- צינור עגול בעל עובי דופן של לפחות 3.5 מ"מ. אני השתמשתי בצינור אינסטלציה (סקדואל). האורך הנדרש הוא כ- 55 ס"מ והוא יקוצר בהתאם למידה בעת ביצוע העבודה.
- פלאח ברזל בעובי של 4 מ"מ ואורך של 10 ס"מ (גם הוא יותאם בעת ביצוע העבודה).
- תלאי צינורות אינסטלציה של שלושת רבעי צול. (מעין חבק לצינור אשר יתלבש על תיבת ההגה ליד היציאה של זרוע הפיטמן)
- כלי עבודה: רתכת, מקדחה, ברגים לסגירת החבק ומפתחות.
אופן העבודה:
ראשית נראה את החלקים הנדרשים:
- צינור ברזל.
- פלאח.
- חבק.
- ברגים.
שנית, נבחן את המבנה של התיבה ללא החיזוק:
שימו לב כי התיבה יושבת ומחוזקת רק לצד הנהג של השלדה. אין לה כל חיזוק לצד השני. זה הדבר הגורם לבעייתיות שאותה אנו פותרים בכתבה זו.
אני בחרתי לחזק את התיבה לברגים של מוט הפיתול בצד השני של השילדה.
לטובת העניין, יש לפרק את הברגים בצד הזה של מוט הפיתול משום שעליהם נתפוס את מוט החיזוק לתיבה.
תוכלו לראות שבחלק העליון של התושבת (היכן שנמצא הראש של הברגים) אפשר להתאים את הפלאח, ולקדוח לו שני חורים בשביל הברגים.
כעת, בשלב הראשון של העבודה נבדוק שהכל מתאים. צריך לבדוק כי החבק שהבאנו לתיבה מתאים מבחינת הגודל ולא מפריע לפעולת התיבה. כמו כן, יש לבדוק התאמה כללית של אורך הצינור (עדיין לא לקצר אותו!!) ויש לפרק את מוט הפיתול בצד ימין של הרכב ולבדוק התאמת הפלאח לשם.
לאחר מכן, נפרק את מוט הפיתול, כדאי לפרק אותו גם מהסקידפלייט בשלב זה כדי שיהיה לנו נוח לפרק ולהרכיב אותו בלי לחץ.
עכשיו נתאים את החבק לתיבה ונסגור אותו בלי לחץ כדי למקם אותו. כך זה יראה לפני ואחרי התקנת החבק:
עכשיו צריך לחבר את מוט הברזל לחבק.
לכך יש מספר שיטות. מאחר והיה לי "פרס" זמין, פשוט מחצתי את הצינור כדי לקבל קצה שטוח שבו אוכל לקדוח חור ולחבר לבורג של החבק.
במידה ואתם לא יכולים למחוץ את המוט, תצטרכו למצוא פתרון אחר…
לאחר חיבור מוט הברזל לחבק, יש למדוד את האורך הנכון של המוט בין החבק לבין החלק העליון של תושבת מוט הפיתול. לפי המדידה הזו יש לחתוך את הצינור.
חשוב לציין כי יש כאילו החושבים שעל המוט להיכנס בלחץ כדי להוות גורם מתנגד לתנועת התיבה. אני לא חושב כך ולכן חיברתי את המוט באופן ניטראלי וללא כל לחץ.
לאחר שחתכנו את המוט באורך המתאים, נפרק הכל. בשלב זה יש להתאים את אורך פלאח הברזל כך שיכנס בדיוק במקום של תושבת מוט הפיתול (מעליה) ולקדוח שני חורים לברגים שיתפסו את הפלאח ואת מוט הפיתול. לאחר ההתאמה, יש לרתך את הפלאח בזווית המתאימה ולשים לב לכיוון של הפלאח לעומת החור של החבק (הפלאח צריך להיות בניצב לחבק).
אני עשיתי פשוט "פיק" של ריתוך ולאחר שהרכבתי שוב, ווידאתי שהכל מתאים השלמתי את הריתוך.
חשוב לאטום את הצינור כמה שאפשר כדי שלא יכנסו פנימה מים ובוץ ויגרמו לחלודה או לקורוזיה.
לאחר שוידאתם שהל במקום ואין שום דבר שמפריע לפעולת המערכות, זה הזמן לפרק הכל, לצבוע כראוי ולאחר ייבוש להחזיר הכל למקום, לחזק היטב, לסגור חזרה את מוט הפיתול, לשתות כוס קפה טוב ולהתפעל מפאר היצירה החדשה שלכם….
כך זה יראה בסוף!!
אם יש לכם שאלות נוספות, אתם מוזמנים לשאול בפורום או לשלוח לי מייל לכתובת:
lior@new.cjclub.co.il
בהצלחה!
שלכם,
ליאור.
תגובות אחרונות