נכתב ע"י אילן-רפאל מחלוף.
בכתבה הבאה החלטתי לתאר את תהליך הבניה של מתקן לג'ריקן 20 ליטר (5.28 גלון) סטנדרטי.
החלטתי לעשות את המתקן שלי פריק וכך נשיג מספר יתרונות:
- ניתן להסירו בקלות כאשר הוא לא בשימוש (למשל במידה והג'יפ בשימוש יום-יומי ואנחנו לא מעוניינים שהמתקן יהיה על האוטו).
- ניתן לשנות את מיקומו בקלות.
- אין צורך בקדיחת חורים מיותרים במרכב.
ראשית, המצרכים והעלויות:
- ג'ריקן 20 ליטר (ממתכת או פלסטיק, המידות דומות עד כדי זהות בג'ריקנים הסטנדרטים). מחיר הג'ריקן משתנה בהתאם למקום בו רוכשים, אבל העלות נעה בין כ- 100 ₪ לג'ריקן פלסטיק, דרך כ- 120 ₪ לג'ריקן מתכת משומש ועד 250 ₪ לג'ריקן מתכת חדש.
- סרגל ברזל (פלאח) באורך 3 מטר. עובי 4 מ"מ, רוחב 40 מ"מ. עלות: כ- 30 ₪.
- בורג 3/8 באורך 100 מ"מ + 2 אומים מתאימים. עלות כ- 5 ₪.
- צבע לפי דרישה. עלות בין 12 ל- 70 ₪ (צבע ברזל, מומלץ המרייט- הערת העורך).
- רצועה + מנעול. עלות כ- 20 ₪.
סה"כ עלות החומרים (לא כולל הג'ריקן עצמו) סביב ה- 100 ₪.
הכלים הנדרשים:
- דיסק חיתוך ושיוף.
- רתכת.
- מקדחה.
- מטר.
- סבלנות…
שנית, אופן ההכנה…
תחילה נמדוד את היקף הג'ריקן.
לאחר מכן, נחתוך את סרגל המתכת שלנו (פלאח הברזל) לפי ההיקף של הג'ריקן, ונייצר צורת מלבן לפי צורת ההיקף, כך שהג'ריקן יוכל לשבת בתוך המלבן.
לאחר שיצרנו, מדדנו והתאמנו את החלק, נרתך אותו כך שיצא מלבן סגור.
אני השתמשתי במכופפת שיש לי, אבל אני בטוח שכל אחד יכול למצוא פתרון כיצד לכופף…
לאחר שבנינו את מלבן ההיקף של הג'ריקן, עלינו לבנות מעין "ח" לפי רוחב הג'ריקן, כמצולם בתמונה (הימני הוא ה- "ח" והשמאלי הוא המלבן ההיקפי).
שני החלקים הללו למעשה יחזיקו את הג'ריקן שבמתקן.
כעת נעבור לבניית התופסנים של המתקן על בודי הרכב:
נחתוך שתי חתיכות זהות באורכן (לפי גובה הג'ריקן, יותר או פחות כראות עיניכם), כמובן שיש להשאיר מספיק חומר לכיפוף על הקאנט של הבודי, כפי שניתן לראות בתמונה.
נחבר את שני התופסנים שבנינו למלבן ההיקפי ול- "ח" שבנינו, כך שהמלבן מהווה בסיס לג'ריקן וחובק אותו למטה ואילו ה- "ח" מהווה מעין משענת שתופסת את הג'ריקן למקום בחלקו העליון.
כפי שניתן לראות בתמונה; לאחר שריתכתי את שני התופסנים למלבן, הוספתי שני פלאחים בתחתית המתקן המשמשים לחיזוק המלבן והמתקן וכתושבת לג'ריקן עצמו.
נקודה חשובה:
לאחר ריתוך המלבן לתופסנים, יש למקם את ה- "ח" כך שהוא לא יפריע לסגירת הברזנט. עצתי היא להניח את המתקן על הג'יפ, יחד עם הג'ריקן, לראות מה המיקום הנכון ורק לאחר מכן לרתך.
בשלב הבא, המתקן כבר כמעט מוכן, וכעת עלינו להוסיף שני פלאחים לחבר בין קצוות ה-"ח" למלבן התחתון לשם חיזוק כפי שניתן לראות בתמונה.
OK, עכשיו סיימנו את העריסה עצמה. (וזה הזמן לבדוק שלא טעינו במידות ובחישובים ונניח את המתקן עם הג'ריקן על האוטו לוודא התאמה מושלמת- הערת העורך).
בשלב הבא נכין את הקיבוע התחתון ואת המותחן.
תחילה נייצר פלאח בצורת "ח" קטנה ונכופף אותה שוב כך שתצא האות "ל".
אל הפלאח שהכנו בצורת "ל", נצרף פלאח נוסף בצורת "ן".
בשפתיים של שני החלקים הנ"ל נקדח חור ונחבר אותם יחד באמצעות בורג 3/8 שהכנו.
כפי שניתן לראות בתמונה.
את החלק הארוך בצורת "ן" נרתך למלבן התחתון של העריסה כששפתו הבולטת עם הבורג כלפי חוץ כמובן.
זה למעשה התופסן של המתקן. הוא מהדק את כל המתקן לבודי מלמטה.
זהו.
לבסוף נשחיז ונלטש יפה את כל הריתוכים.
נצבע ונייבש.
מומלץ לשים חומר ספוגי בחלק הפנימי של העריסה כדי למנוע חיכוך בין העריסה לג'ריקן (במיוחד אם הוא ממתכת).
נוסיף רצועה ואבזם להידוק הג'ריקן לעריסה.
והנה התוצאות בתמונות שלפניכם.
אם יש לכם שאלות או הערות, אתם מוזמנים להעלות אותם בפורום.
בהצלחה!!
שלכם,
אילן-רפאל מחלוף.
תגובות אחרונות