הדפסה

 

 

 

התקנת נעילת ספרטן לסרן אחורי דנה44 של סיקס

כתב: אסף פלג.

התלכלך: ערן (וייס) המסוקס.

דיגמן: CJ8 מבציר 1990.

 

ראשיתו של דבר:

כמו כל בעל CJ (נו טוב, סיקס...), לאחר זמן קצר מתחילות לגרד קצת האצבעות. מחלת השיפורים קוראים לזה המומחים...

הג'יפ אצלי שנתיים, דרכנו המשותפת התחילה ביישור קו א-ר-ו-ך ומייגע שנגמר לאחר שנה וחצי. כמובן שהיו הרבה טיולים, חלקם עם המועדון הנהדר שלנו וחלקם עם פלסטיקים שונים. אבל בכל פעם שיצא טיול שהיתה בו דרישה לנעילה אחורית קיללתי כי לא יכולתי לצאת.

 

במקור רציתי בכלל דטרויט לוקר. היות ולא מצאתי אחת מתאימה ליחס ההעברה שלי וחלון הזמן הלך ונסגר (בן דוד ששהה בארה"ב), החלטתי על ספרטן (Spatan Locker).

 

למה דוקא ספרטן? אולי כי אין שימסים בהתקנה, אולי כי נחשבת לעמידה. מבחינת העמידות, הנעילה הותקנה באוקטובר 2013. הזמן יגיד....

 

הנעילה נרכשה בארה"ב תמורת 304$. שימו לב כי ישנה נעילת ספרטן לדנה44 עם 30 שיניים שמוגדרת HD. זה לא אומר שהיא משופרת, אלא זה אומר שהיא מתאימה לסרן אלומיניום כפי שניתן למצוא על צ'ירוקים. לסיקס צריך את הנעילה הרגילה: Spartan Locker SL4430.

חדי האבחנה שמו לב כמובן כי הסרן הוא 44 ואילו מספר השיניים הוא 30 (זהו מספר השיניים שבקצה הציריות)...

בתמונה הבאה נוכל לראות את הנעילה וחלקיה:

 

 

 

לצורך ההתקנה עלינו להצטייד ב:

הקיט של הנעילה, בוקסות אינצ'יות + מאריכים, דורן מתאים לשליפת פין אבטחה ישן (אם אין בנמצא אז ניתן להשתמש בבורג 4-5 מ"מ, גריז מיסבים, שמן גיר 80/90, מומלץ אטם דיפרנציאל חדש (לא כולם משתמשים, ניתן לאטום עם סיליקון איכותי), סיליקון.

בונוס: מפתח פניאומטי (המוכר יותר כפטיש אויר), קליבר, סמרטוטים, ממיס שומנים / ספריי קרבורטור, לוקטייט, מפתח מומנט רצוי אך לא חובה.

 

 

אז נתחיל בפרוק:

כל התקנה מתחילה בהרמת הג'יפ מאחור, הצבת הסרן על בוקים באופן מאובטח, על מנת שהגלגלים יעמדו באויר ופירוק הגלגלים האחוריים.

 

 

 

לאחר פרוק הגלגלים, יש לפרק את תופי הבלם לאחר שווידאנו שבלם החניה משוחרר כמובן.

אם התוף מתעקש, הרגישו חופשי"לעזור" לו מעט בעדינות....

 

 

 

כשירדו התופים, יש לפרק את הציריה. זאת נבצע ע"י פירוק ששת האומים הנועלים את הציריה למקום בכל צד של הסרן. נוכל להגיע לאותם אומים דרך פתח עגול בנאבה של הציריה, בין הגוג'ונים שתופסים את הגלגל למקומו, אותו חוסם אטם גומי (אם קיים).

נוציא את האטם ונסובב מעט את הציריה עד שנגיע לאום אותו נפתח באמצעות בוקסה 9/16".

 

 

 

לאחר פתיחת כל האומים נוכל לשלוף את הציריה החוצה. אני שלפתי את הציריה החוצה לגמרי על מנת לבחון את השיניים ולבצע בדיקה כללית גם של המיסבים, זאת הזדמנות טובה גם לטפל בבעיות שם במידת הצורך.

אם צריך להחליף מייסבים, נוכל לבצע גם זאת לפי הכתבה על החלפת מיסבים שתוכלו לקרוא כאן במדור הטכני.

חשוב מאוד: לא לפגוע במחזירי השמן.

 

 

 

לאחר שליפת הציריות, נפרק את מכסה הדיפרנציאל. ברי המזל שבינינו יכולים לרוקן לפני כן שמן מפתח הריקון שיש להם.

המכסה עצמו מודבק לרוב עם סיליקון. אם החלטתם להכניס מברג אז זהירות- המכסה עלול להתעקם!

בתמונה ניתן לראות את פנים הסרן, בית הדיפרנציאל (הקייס) כפי שהוא במקור, לפני התקנת הנעילה.

 

 

 

כעת נפתח את הברגים של קסוות המיסבים שתופסים את הקייס למקום. שימו לב: כדי להמנע מבעיות של חוסר התאמה, יש להחזיר את הקסוות והברגים בדיוק לאותו המקום שממנו פרקתם אותם. אם לא תעשו כן, יש סיכוי שיהיה חוסר התאמה בהרכבה!!

נקודה זו מוזכרת גם בספר הרכב וגם בהוראות ההתקנה של הנעילה. ימין חייב לחזור לימין ושמאל, כמובן, לשמאל...

לאחר פתיחת קסוות המיסבים, ניתן לשלוף את הקייס. לא לשכוח לוודא שהגיר בניוטרל כדי להקל על הפרוק. במידת הצורך יש להפעיל מעט כח פיזי על מנת לאלץ את המיסבים והקייס לצאת החוצה, וזאת לאחר הקביעות שהקייס חתם במקום שבו הוא נמצא...

 

 

 

 

עכשיו מתחיל כל הכיף!

התקנת הנעילה בקייס:

דבר ראשון יש לפרק את הקורונה ע"י פתיחת 10 ברגים שמחזיקים אותה. אנחנו השתמשנו בפטיש אויר. אם אין, יש צורך לאלתר "קונטרה" וידית מאריך משום שהברגים מהודקים מאוד! כדאי מאוד לסמן את המיקום של הקורונה על מנת להחזיק הכל באופן תואם ומתאים.

לאחר שהקורונה בחוץ, נשלוף את את פין האבטחה הישן אשר מחזיק את הפין הראשי של המערכת- Cross Shaft. לאחר שחלצנו את הפין באמצעות דורן מתאים או בורג 4-5 מ"מ, נשלוף החוצה את הסטליטים והספיידרים (פלאנטרים). יש לשים לב לשימסים (או טבעות החלקה), אצלי היו ארבעה. כדאי לשמור אותם יחד עם גלגלי השיניים ליום סגריר...

 

בתמונה ניתן לראות את ערן שולף את פין האבטחה.

 

 

 

 

כאן נוכל לראות את כל חלקי הדיפרנציאל לאחר הפרוק.

יש לנקות היטב משמן ולכלוך את הקורונה, הברגים, ההברגות והקייס עצמו.

 

 

 

 

 

שלב ההרכבה של הנעילה:

התקנת הנעילה למעשה פשוטה למדיי.

תוחבים קפיצים בתוך הפינים ומקבעים אותם במקומם תוך שימוש בפיני קיבוע שמסופקים בקיט.

מכניסים את שני חצאי הלחיים של הנעילה למקומם ושולפים את פיני הקיבוע החוצה. הפינים נדחפים החוצה והלחיים נכנסות למקומן.

ללא שימסים או כל דבר מיוחד אחר! פשוט ולעניין.

לבסוף, ולפי הוראות ההתקנה, יש למדוד את המרווח בין שני החצאים. הטווח התקין הוא 3.7מ"מ עד 4.3מ"מ. אצלי יצא בדיוק 4מ"מ. בול באמצע, כפי שערן מדגים לנו בתמונה...

 

 

 

 

 

 פין עם קפיץ:

 

 

 

פין מאובטח למקומו ע"י פין אבטוח:

 

 

הרכבת החצאים במקומם:

 

 

 

שליפת פיני הקיבוע:

 

 

 

לא לשכוח להחזיר הפין מרכזי של הדיפרנציאל- Cross Shaft ואת פין האבטחה שלו.

כעת נרכיב את הקורונה המצוחצחת חזרה.

יש למרוח דבק הברגות (אני השתמשתי בלוקטייט שנחשב לאיכותי), ולהדק למומנט של 140 N/m. נתון מומנט זה נלקח מספר הטיפולים לג'יפ שבספריה הטכנית של המועדון, ייתכן ותמצאו נתון אחר בספר אחר, אך זהו ספר מקורי של קרייזלר.

 

 

 

 

זהו!

הקייס יחד עם הנעילה מוכן.

כעת נגרז את המיסבים מחדש ונכניס את הקייס חזרה למקומו. נסגור את קסוות המיסבים כפי ששמרנו עליהן- ימין ושמאל בהתאמה.

כך נראה הדיפרנציאל לאחר ההרכבה.

 

 

 

 

יש נעילה!! עכשיו אפשר להרשם למפגשים שאודי מחייב אותנו בנעילה!!!

איזה כיף...

 

עכשיו, כדאי לנקות את שאריות הסיליקון (עדיף אפילו לפני הכנסת הקייס למקומו), ליישר את המכסה שהתעקם בגלל המברג ולהחליף את האטם שעולה כמה גרושים. כן, שימו אטם חדש, למה לא??

 

מה נשאר?

לנקות ולגרז בגריז מיסבים טרי ואיכותי את המיסב בציריה, לנקות ולגרז את מקום המיסב בסרן ולגרז מעט את מחזירי השמן.

 

 

 

 

עכשיו יהיה זמן טוב להכניס חזרה את הציריה. זהירות: לא לפצוע את מחזירי השמן, לסגור את אומי הציריה ולהרכיב את תוף הבלם. לא לשכוח לבצע זאת גם בצד השני...

קצת משחת נחושת על הברגים ולהרכיב את הגלגלים.

סגרו את מכסה הדיפרנציאל, מלאו שמן גיר 80w-90 עד שנשפך מפתח המילוי וסגרו את הפתח.

אם יש אתכם עוד מישהו, אפשר לבדוק את הנעילה ע"י החזקת גלגל אחד, סיבוב של השני, או סיבוב הדרייבשאפט כאשר הגלגלים באויר ולראות ששניהם מסתובבים יחד לאותו הכיוון וכיו"ב. אם אתם לבד אז הורידו את הג'יפ למטה ו... אין סיבה טובה יותר לבצע בדיקה על "רטוב"...

 

אה... כן. לא לשכוח עוד דבר חשוב (בתמונה):

 

 

 

 

זהו!

סה"כ זמן עבודה: שעתיים (יחד עם ערן זה נראה הרבה יותר אני בטוח [העורך]).

לפני העבודה קראתי ושיננתי את הכתבות של ליאור על החלפת מיסבים בסרן אחורי והכתבה על התקנת נעילת No-Slip אחורית, וגם את כתבתו של עוזי על התקנת נעילה קדמית מאתר המועדון.

תודה לערן המסוקס על הכל!!!

 

אתם מוזמנים לרשום שאלות, טענות, בקשות וכל מה שקשור להתקנה בפורום המועדון.

 

שלכם.

אסף פלג.